Nieuwsbrief 2 Jongerenwerkers Kiezen voor Kansen

Welkom beste lezer,
Het is alweer tijd voor de tweede nieuwsbrief van het front Kiezen voor Kansen. Er is veel gebeurd de laatste tijd. Via deze nieuwsbrief wil ik jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen vanuit onze eigen praktijksituatie. Maar ook interessante artikelen met jullie delen die ik de laatste tijd ben tegengekomen op het web.

Jeugdzorg 2.0
In April ben ik gevraagd om deel te nemen aan het congres Jeugdzorg 2.0 op het provinciehuis te Limburg. Dit congres draaide veelal rondom het gebruik van Social Media in de hulpverlening aan jongeren. Ook ontschotting van de hulpverlening was een belangrijk thema. Wij hebben hier ons project Kiezen voor Kansen gepresenteerd door het spelen van ons thema bordspel. Medewerkers van Bureau Jeugdzorg en andere zorginstellingen worden via dit themaspel geconfronteerd met hun eigen weerbarstige praktijk. Ze stappen letterlijk in de schoenen van de jongere die zich een weg probeert te banen door hulpverleningsland.
Wat opviel was, dat wanneer de medewerkers eenmaal doorkregen hoe Kiezen voor Kansen werkt de meest gestelde vraag was of de jongerenwerkers in hun regio ook zo werken. 
Wie van jullie gaat deze kans grijpen?

ganzenbord

Interesse om met je team het bordspel te spelen? Dat kan!! Mail om te vragen naar de mogelijkheden.

Die van Bureau Jeugdzorg komen niet achter hun bureau vandaan
In mijn laatste blog omschrijf ik kansen voor samenwerking tussen Bureau Jeugdzorg en het jongerenwerk.
Uiteraard kunnen we zelf hier ook niet in achterblijven. We werken al veel samen met Bureau Jeugdzorg, maar het kan altijd beter!
De samenwerking tussen Bureau Jeugdzorg en ons jongerenwerk kenmerkt zich door respect voor elkaar en elkaars vak, het hebben van korte lijnen en het omdenken van het jongerenwerk.Concreet bedoel ik hiermee dat ons team jongerenwerk deze samenwerking als kans is gaan zien en niet als bedreiging. Wij durven aan te sluiten bij interne overleggen van Bureau Jeugdzorg over de indicatiestelling van de jongere. Waarom? Omdat we op deze manier ook in staat zijn om het belang van de jongere mee te nemen in dit overleg!!
Het is tijd voor een volgende stap, we gaan de komende periode uitproberen wat er gebeurd wanneer we onze werkplek gaan delen. Bureau Jeugdzorg kan flexibel werken door inzet van een laptop en mobiele telefoon. Rapportages tikken kan dus ook op locatie, waarom dan niet onze locatie? Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit verloopt.

Vijf tips voor een goede samenwerking
In mijn voorlaatste blog vertel ik iets over samenwerking. Als je het verhaal goed doorhebt klinkt erin door dat ik eerst minder goed in staat was om samen te werken. Dit kwam voornamelijk omdat ik niet in de gaten had wat de ander nodig had om met mij samen te werken.
Omdat ik door de jaren heen veel geleerd heb over samenwerking, hoe je dit wel en vooral ook niet doet wil ik een klein tipje van de sluier lichten voor jullie;

1. Zoek een gezamenlijk doel
Het welzijn van de jongere is vaak een gezamenlijk doel, om je partner mee te krijgen in de samenwerking is het handig om dit gezamenlijke doel aan te grijpen.

2. What’s in it voor de ander
Wij gaan vaak ervan uit dat de ander niet wil samenwerken. Niets lijkt minder waar, het is alleen de kunst om uit te vinden wat de ander kan bewegen tot die samenwerking.

3. Hou je contacten warm
Wij jongerenwerkers zijn geweldig goed in preventief werken. We bezoeken onze jongeren op straat, ook als er niets aan de hand is. Als jongeren iets niet willen, dan zetten we een stap terug en gaan we opnieuw bouwen aan contact. Een sigaretje roken op straat, praten over de spannende pot voetbal van gisteren en strategisch weer naar een gezamenlijk doel toewerken. Onze kracht hierin is passie, toewijding en geduld.
Al eens erover nagedacht dit ook in te zetten bij je netwerkpartners?? 

4. Maak de ander belangrijk
wij jongerenwerkers zijn gewend hard te werken. Jezelf profileren en positioneren is een term die vaak voorbij komt. Toch werkt het in de samenwerking beter als je jezelf minder belangrijk maakt!

5. Erken de beperking van de ander en sluit hierop aan
Allereerst wil ik een artikel met jullie delen wat perfect aansluit bij deze tip. Waar wij jongerenwerkers vaak tegenaan lopen is dat organisaties met zwaar beleid werken, veel bureaucratie en weinig daadkracht. De grootste valkuil waar we als jongerenwerkers intrappen is hierop mopperen maar er niets aan doen. Erken de beperking van de ander, en kijk waar jij die ander in kan aanvullen vanuit jouw positie!


Training Kiezen voor Kansen
Achter de schermen zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een training met open inschrijving voor eenieder die interesse heeft in Kiezen voor Kansen. Deze training zal zich richten op het geven van praktische handvatten om tot uitvoering van deze methodiek te komen. Op zeer korte termijn zullen jullie concrete informatie over deze training ontvangen. Dus ik zou zeggen hou mijn nieuwsbrieven in de gaten!

Zo, dat was het alweer voor vandaag. Hopelijk kunnen jullie weer even vooruit met deze nieuwsbrief. Dan wil ik als laatste nog een interessant artikel met jullie delen.
Het gaat om een blog van Johan Cortooms, ik zou zeggen lees het artikel en doe er je voordeel mee!!

Tot de volgende keer,

Geplaatst op 16/05/2012, in Reacties. Markeer de permalink als favoriet. Reageren uitgeschakeld.

Reacties zijn gesloten.

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

